Huisregels dojo

Een dojo is een plaats waar men de judosport beoefend. In de zaal liggen judomatten die er niet uitgehaald kunnen worden. In verband met de hygiëne zijn dan ook enkele regels opgesteld waar iedereen zich aan dient te houden. In deze huisregels is sprake van een judoka maar de regels gelden voor alle gebruikers van de dojo.

Hygiëne
•    De judomat mag uitsluitend betreden worden zonder schoenen of sokken. Schone sokken zijn alleen toegestaan bij medische redenen of bij wonden aan de voeten.
•    Buiten de judomat dient de judoka slippers te dragen die ze, voor het betreden van de mat, op de daarvoor bestemde plaats achterlaten. (ruimte voor de judomatten bij de ingang)
•    De judoka mag niet met blote voeten van en naar de WC gaan en met smerige voeten de mat weer opkomen! Daarom is het verplicht in verband met de hygiëne op de judomat om slippers te dragen bij het bezoeken van het toilet tijdens de trainingen of lessen.
•    Om hygiënische redenen kleden de judoka’s zich in de kleedruimtes om en komen niet vanaf thuis met het judopak aan.
•    Als de judoka’s zich omgekleed hebben, komen ze met de slippers aan naar de dojo.
Niet met blote voeten of op buitenschoeisel.
•    Bestaande en tijdens de les ontstane wondjes verbinden en eventueel bloed van de mat verwijderen, pleisters en tape opruimen.

Persoonlijke hygiëne
•     Zorg voor een goede persoonlijke hygiëne. Teen- en vingernagels zijn kort geknipt. Dit ter voorkoming van verwondingen.
•    Judomatten alleen betreden met judopak. Als de matten zonder judopak betreden worden dient de kleding die je draagt schoon te zijn zonder scherpe uitsteeksels of scherpe metalen knopen of versieringen. Hiermee kun je elkaar verwonden maar ook de mat beschadigen.
•    Wij zijn voorstander dat er na de training gedoucht wordt, we kunnen hier echter geen toezicht op houden i.v.m. de privacy.

Veiligheid
•    Het dragen van sierraden zoals piercings, ringen, oorbellen en kettingen evenals horloges is niet toegestaan tijdens de lessen, trainingen, wedstrijden en evenementen om kans op verwonding bij elkaar te voorkomen.
•    Train of oefen niet onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen. Gebruik je medicijnen meld dit aan de trainer/leraar of begeleider van je groep zodat hij/zij hiervan af weet.

Algemeen
•    Op de judomat wordt niet gegeten of gedronken, ook geen snoep of kauwgom. Dit kun je doen in de bezoekersruimte.
•    Meegebrachte drink- en etenswaren worden na gebruik opgeruimd.
•    Bij het verlaten van de dojo wordt alles netjes opgeruimd en de bezoekersruimte en de judomat weer schoon achter gelaten. Eventuele zweet- of bloed plekken worden van de judomat verwijderen.
•    Gebruik van ballen in de zaal is niet toegestaan. (gevaar van breuk bij spiegel, foto’s ed.)

Bedankt voor het opvolgen van de huisregels,
Bestuur Judoclub Jigoro Kano Sevenum